Annals of Epidemiology
Volume 17, Issue 5, Supplement , Pages S32-S36 , May 2007

Changes in Cardiovascular Risk Factors Associated with Wine Consumption in Intervention Studies in Humans

  • Federico Leighton, MD

      Affiliations

    • Corresponding Author InformationAddress correspondence to: Dr Federico Leighton, Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Católica de Chile, Casilla 114-D, Santiago, Chile.
  • ,
  • Inés Urquiaga, PhD

References 

  1. Kromhout D, Menotti A, Kesteloot H, Sans S. Prevention of coronary heart disease by diet and lifestyle: evidence from prospective cross-cultural, cohort, and intervention studies. Circulation. 2002;105:893–898
  2. Rimm EB, Williams P, Fosher K, Criqui M, Stampfer MJ. Moderate alcohol intake and lower risk of coronary heart disease: meta-analysis of effects on lipids and haemostatic factors. Br Med J. 1999;319:1523–1528
  3. Leighton F, San Martín A, Castillo O, Pollak F, Perez DD, Strobel P, et al. Red wine, white wine and diet, intervention study. Effect on cardiovascular risk factors. Proc XXV Congrès Mondial de la Vigne et du Vin, París, June 19–23, 2000. pp. 63–70.
  4. Papadaki A, Scott JA. The Mediterranean eating in Scotland experience project: evaluation of an Internet-based intervention promoting the Mediterranean diet. Br J Nutr. 2005;94:290–298
  5. Hannuksela ML, Ramet ME, Nissinen AE, Liisanantti MK, Savolainen MJ. Effects of ethanol on lipids and atherosclerosis. Pathophysiology. 2004;10:93–103
  6. Gong M, Wilson M, Kelly T, Su W, Dressman J, Kincer J, et al. HDL-associated estradiol stimulates endothelial NO synthase and vasodilation in an SR-BI-dependent manner. J Clin Investig. 2003;111:1579–1587
  7. Salem RO, Laposata M. Effects of alcohol on hemostasis. Am J Clin Pathol. 2005;123(Suppl):S96–S105
  8. Mezzano D, Leighton F, Martinez C, Marshall G, Cuevas A, Castillo O, et al. Complementary effects of Mediterranean diet and moderate red wine intake on haemostatic cardiovascular risk factors. Eur J Clin Nutr. 2001;55:444–451
  9. de Gaetano G, Di Castelnuovo A, Donati MB, Iacoviello L. The mediterranean lecture: wine and thrombosis—from epidemiology to physiology and back. Pathophysiol Haemost Thromb. 2003;33:466–471
  10. Libby P. Inflammation and cardiovascular disease mechanisms. Am J Clin Nutr. 2006;83(Suppl):456S–460S
  11. Curin Y, Andriantsitohaina R. Polyphenols as potential therapeutical agents against cardiovascular diseases. Pharmacol Rep. 2005;57(Suppl):97–107
  12. Estruch R, Sacanella E, Badia E, Antunez E, Nicolas JM, Fernandez-Sola J, et al. Different effects of red wine and gin consumption on inflammatory biomarkers of atherosclerosis: a prospective randomized crossover trial. Effects of wine on inflammatory markers. Atherosclerosis. 2004;175:117–123
  13. Williams MJ, Sutherland WH, Whelan AP, McCormick MP, de Jong SA. Acute effect of drinking red and white wines on circulating levels of inflammation-sensitive molecules in men with coronary artery disease. Metabolism. 2004;53:318–323
  14. Sierksma A, van der Gaag MS, Kluft C, Hendriks HF. Moderate alcohol consumption reduces plasma C-reactive protein and fibrinogen levels; a randomized, diet-controlled intervention study. Eur J Clin Nutr. 2002;56:1130–1136
  15. Urquiaga I, Guasch V, Marshall G, San Martin A, Castillo O, Rozowski J, et al. Effect of Mediterranean and Occidental diets, and red wine, on plasma fatty acids in humans. An intervention study. Biol Res. 2004;37:253–261
  16. Wierzbicki AS, Chowienczyk PJ, Cockcroft JR, Brett SE, Watts GF, Jenkins BS, et al. Cardiovascular risk factors and endothelial dysfunction. Clin Sci (Lond). 2004;107:609–615
  17. Dupuis J. Noninvasive evaluation of endothelial vascular reactivity: should the quest continue?. Can J Cardiol. 2005;21:1047–1051
  18. Cuevas AM, Guasch V, Castillo O, Irribarra V, Mizon C, San Martin A, et al. A high-fat diet induces and red wine counteracts endothelial dysfunction in human volunteers. Lipids. 2000;35:143–148
  19. Shimada K, Watanabe H, Hosoda K, Takeuchi K, Yoshikawa J. Effect of red wine on coronary flow-velocity reserve. Lancet. 1999;354:1002
  20. Zilkens RR, Burke V, Hodgson JM, Barden A, Beilin LJ, Puddey IB. Red wine and beer elevate blood pressure in normotensive men. Hypertension. 2005;45:874–879
  21. Papamichael C, Karatzis E, Karatzi K, Aznaouridis K, Papaioannou T, Protogerou A, et al. Red wine's antioxidants counteract acute endothelial dysfunction caused by cigarette smoking in healthy nonsmokers. Am Heart J. 2004;147:E5
  22. Polikandriotis JA, Rupnow HL, Hart CM. Chronic ethanol exposure stimulates endothelial cell nitric oxide production through PI-3 kinase-and hsp90-dependent mechanisms. Alcohol Clin Exp Res. 2005;29:1932–1938
  23. Leighton F, Miranda-Rottmann S, Urquiaga I. A central role of eNOS in the protective effect of wine against metabolic syndrome. Cell Biochem Funct. 2006;24:291–298
  24. Miller PM, Anton RF, Egan BM, Basile J, Nguyen SA. Excessive alcohol consumption and hypertension: clinical implications of current research. J Clin Hypertens. 2005;7:346–351
  25. Rosito GA, Fuchs FD, Duncan BB. Dose-dependent biphasic effect of ethanol on 24-h blood pressure in normotensive subjects. Am J Hypertens. 1999;12:236–240
  26. Thadhani R, Camargo CA, Stampfer MJ, Curhan GC, Willett WC, Rimm EB. Prospective study of moderate alcohol consumption and risk of hypertension in young women. Arch Intern Med. 2002;162:569–574
  27. Stranges S, Wu T, Dorn JM, Freudenheim JL, Muti P, Farinaro E, et al. Relationship of alcohol drinking pattern to risk of hypertension: a population-based study. Hypertension. 2004;44:813–819
  28. Vadstrup ES, Petersen L, Sorensen TI, Grønbæk M. Waist circumference in relation to history of amount and type of alcohol: results from the Copenhagen City Heart Study. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003;27:238–246
  29. Tsang C, Higgins S, Duthie GG, Duthie SJ, Howie M, Mullen W, et al. The influence of moderate red wine consumption on antioxidant status and indices of oxidative stress associated with CHD in healthy volunteers. Br J Nutr. 2005;93:233–240
  30. Leighton F, Cuevas A, Guasch V, Perez DD, Strobel P, San Martin A, et al. Plasma polyphenols and antioxidants, oxidative DNA damage and endothelial function in a diet and wine intervention study in humans. Drugs Exp Clin Res. 1999;25:133–141
  31. Natella F, Ghiselli A, Guidi A, Ursini F, Scaccini C. Red wine mitigates the postprandial increase of LDL susceptibility to oxidation. Free Radic Biol Med. 2001;30:1036–1044
  32. Lee KW, Hill JS, Walley KR, Frohlich JJ. Relative value of multiple plasma biomarkers as risk factors for coronary artery disease and death in an angiography cohort. Can Med Assoc J. 2006;174:461–466
  33. van der Gaag MS, Ubbink JB, Sillanaukee P, Nikkari S, Hendriks HF. Effect of consumption of red wine, spirits, and beer on serum homocysteine. Lancet. 2000;355:1522
  34. Dixon JB, Dixon ME, O'Brien PE. Reduced plasma homocysteine in obese red wine consumers: a potential contributor to reduced cardiovascular risk status. Eur J Clin Nutr. 2002;56:608–614

 Supported by the Molecular Basis of Chronic Disease Fund (PUC-PBMEC) of the Catholic University, Chile, 2003–2005.

PII: S1047-2797(07)00009-9

doi: 10.1016/j.annepidem.2007.01.007

Annals of Epidemiology
Volume 17, Issue 5, Supplement , Pages S32-S36 , May 2007